Miljö

Måndag, full av inspiration och energi efter helgen skriver jag så det ryker i tangenterna! Eh.. eller så inte. Har alltid svårt att komma igång igen på måndag. Att komma in i historien på nytt, hitta tanken jag hade när jag slutade sist. Och det här med att vara energisk efter helgen, hmmm det stämmer visst inte det heller. Det slutade visst att stämma samma dag som jag födde vårt första barn. Det finns lördagsmorgnar när jag räknar sekunderna till att våra barn blir tonåringar som sover i åtta år i sträck.

Iallafall, jag skrev, sedan dammsög jag, skrev igen, hängde tvätt, skrev igen, röjde i klädskåpet, skrev, ordnade skorna i hallen, skrev och så till sist hade fått ihop 1044 ord och jag kunde pusta ut. Då skrev jag några hundra till av bara farten. Och huset blev rent och fint. Så är det alltid. När jag får skrivkramp städar jag, det är liksom det enda jag kan tillåta mig att stiga upp från datorn för.

Och sedan skriver jag miljö. Långa stycken om hur något ser ut, om miljön karaktärerna befinner sig i. Det ger mig lite andrum att tänka på själva historien utan att skrivandet stannar upp helt. Beskriv rummet, huset, gatan. Vad ser man för färger, byggnader, varifrån kommer ljuset? Och sedan ännu viktigare, ta in andra sinnen, luktar det något, hör man något? Kom ihåg att miljö absolut inte är enbart vad man ser. Man upplever en omgivning, man tittar inte på den genom ett glasfönster. Försök hitta detaljer som folk känner igen, kan relatera till. Doftar kompisens kläder alltid av ett visst tvättmedel, hur låter en spårvagn, är ljuset för starkt när man stiger ut etc.

Mer om miljö senare. Det finns mycket att säga om det. Nu skall jag njuta av mitt välstädade hus innan två små kommer hem och bombar det på fem röda sekunder.

 

Kommentera

