Långsamt

Att det kan gå långsamt ibland. Har idag skrivit 500 ord och de satt djupt inne. Suck, varannan dag är jag så full av självförtroende att man skulle tro att jag hade fått Nobelpris, the Booker prize och Pulitzer priset allt på samma dag. Följande dag är jag nere i botten igen, tittar på min text och undrar vem jag försöker lura egentligen. Idag är en sådan dag. Och nu har jag redan dammsugit igår. Hjälp! 

Därför funderar jag på ett av livets stora mysterier istället, varför sliter små pojkar genast hål på knäna på sina nya jeans (och då menar jag ”har knappt fått upp dem ur påsen genast”) medan små flickor inte en enda gång i sitt liv har slitit hål på knäna på ett enda par byxor?

Vad gör killarna liksom? Tävlar i knägång i sandlådan när den första frosten har kommit och alla sandkorn är fast frysta? Smugglar ut mina nagelfilar och spenderar nätterna med att fila jeans? En vecka, max, sen kommer hålen. Och jag som inte kan sy om så mitt liv hängde på det. Men fanns det inte då i tidernas begynnelse, dvs när jag var liten, sådana lappar man kunde stryka på? Stryka, det kan jag, lite i alla fall. Kanske finns det hopp. Annat än att emigrera till ett land var man alltid kan gå i shorts, då kommer hålen på knäna istället för på byxorna och knäna, de läker av sig själv, vilket mirakel.  

 

One thought on “Långsamt

  1. Hav förtröstan, de finns fortfarande. Att någon som jag, som tror sig kunna sy helt pikulite, lappar sin sons byxor för hand (buntarna är för smala för att trä in i symaskinen) och får höra att lappade byxor minsann inte är något man vill ta på sig till dagis, blir lätt upprörd då detta sker är en bagatell vi inte behöver nämna fler gånger. Så ta en lapp med en figur som du vet att du kan lita på. En med tillräckligt street cred för att ha på sina byxknän då man går till dagis. Lycka till. Och trevligt att få läsa din blogg!

Kommentera

