Att räkna ord.

Det här med att räkna orden jag skriver kan ju låta lite tråkigt. ( och nej jag räknar dem alltså inte manuellt om det var det ni trodde, det finns ju wordcount i Word) Men jag tror att det är viktigt. Både att ha som mål per dag men också för att se hur långt du har kommit. Lite som belöning för att se vad du åstadkommer. Jag har nu ca 57.000 ord i mitt dokument. Det är många ord. Man brukar säga att en roman skall vara minst 50.000 ord för att få vara roman. Det betyder att jag kanske redan har skrivit två böcker. Fast nej den är inte klar. Slutar den så här kan det var att läsarna blir lite upprörda! Men jag är på god väg känns det som!

När jag räknar ord så räknar min syster dagar! Igår var vi på kaffe, hon meddelar:

– Idag är det 40 dagar till jul och om 291 dagar fyller jag 40!!

Hon har, ser ni, en ny app! En app som räknar dagar.

– Herregud, säger jag, snart kan man räkna hur många dagar det är tills man dör.

– Finns redan! säger hon och jag får lite panik.

Tänk om man visste. Visste hur många dagar man hade kvar! Tala om att få stress! Stress att utnyttja varje sekund, leva, göra, uppleva! Jag vill inte veta när jag skall dö! Jag vill hasa omkring i mitt liv och låtsas att det kommer att vara för evigt. Jag vill förtränga det faktum att tiden svishar förbi som ett snälltåg, fortare och fortare. Jag vill inte veta att det just är jul när jag inte ens har packat undan sommarskorna från hallen än. Jag vill inte veta att min femåring snart fyller sex när hon föddes igår. Jag vill inte veta att det är 18 år sedan Spice Girls slog igenom, (helst vill jag inte veta att jag lyssnade på dem överhuvudtaget). Och jag vill inte veta att det har gått 19 år sedan Kurt Cobain sköt sig själv. Jag vägrar att acceptera att det är 24 år sedan Red Hot Chili Peppers utkom med skivan Mothers Milk. 24 år! Och jag som just fyllde 27?

Jag räknar inte dagarna för jag hinner inte! Hinner inte för jag måste förbereda 5-åringens  studentfest! Den är i morgon!

Kommentera

