Vinterkläder

Att vara författare är ett jobb. Den enda skillnaden är att jag inte har en chef som kollar när jag kommer till kontoret. I morse önskade jag mig mer än något annat att jag skulle haft det.  Vintern har ju kommit och det är fantastiskt på alla sätt och vis, alla sätt förutom på ett. Nämligen vinterkläder. Vinterkläder i kombination med småbarn.

Idag var det -14 grader med lite blåst ute och det är kallt! Riktigt kallt! Så vi steg upp, åt gröt och skulle gå klä på oss. Då tittar mannen på klockan och säger -Oj vad sen jag är, nu måste jag tyvärr rusa! Och så går han. Ut genom dörren går han. Ensam. Kvar står jag och två barn. Två barn som skall kläs på följande: Kalsonger alt trosor, strumpor, byxor, t-shirt, tröja, yllesockor, fleecetröja, ylleoverall, yllebalaklavamössa, utebyxor, jacka, vanlig mössa, yllevantar, vanliga vantar, vinterstövlar. Det är 15 plagg per barn, 30 plagg totalt. Vi är sena idag. Jag har ingen chef som kollar om jag kommer försent. Därför går mannen och jag står kvar! Argh!!!!

Vi börjar, kalsonger check, trosor check. Smooth. Första hindret kommer när jag inte kan hitta 4-åringens fredagsstrumpor!!!! Vilken fullständig idioti att köpa strumpor med dagarnas namn på till ett barn som kan läsa! Jag är fortfarande lugn, tacklar det. Löser det. Byxor, nej inte dom där jag vill ha dom LÖÖÖÖÖDA! Ok löser det, lugn. T-shirt check. 6-åringen vill ha strumpbyxor och kjol, för kallt tycker jag. Tacklar det, löser det (och med löser det menar jag att hon går till dagis i kjol och strumpbyxor). Tröja, båda två byter bara en gång, ser jag som en framgång. Går till hallen lägger fram alla ytterkläder på golvet. Ber barnen börja klä på sig. Jag går till badrummet och gör mig klar. Var trettionde sekund ropar jag – Klä på er! – Vi håller på mamma, kommer svaret. Stiger in i hallen. 6-åringen har lyckats få på EN yllesocka och 4-åringen har lyckats TA AV sig tröjan.

Vi börjar om, yllesockor, check, ylleoverall x 2 check. Här någonstans känner jag svetten börja rinna, tar av mig tröjan. Utebyxor x 2 check. Yllevantar, då kommer 4-åringen på att han har glömt att kissa! Skickar honom till badrummet. Fortsätter med 6-åringen. Hon sjunger huvud, axlar, knä och tå, knä och tå. Knockar mig på näsryggen när hon skall ner till tårna. Jag morrar. Ber henne hjälpa till ens lite. Vi kämpar på tillsammans. Får på allt. Jag skickar ut henne på gården för att vänta. Andas djupt. 4-åringen kommer från badrummet. Han har lyckats ta av ylleoverallen och lämnat den i badrummet. Jag hämtar. Får på den igen. Yllemössa. Vantar, jacka, stövlar. Mössan kliar. Ena strumpan är inte bra. Jag svettas som om jag stått i en bastu. Får på honom sista vanten, tummen går inte in. Men spjärna emot då!! KLAR!! Ut med honom. Klär på mig själv. Vi klarade det! Går de femtio metrarna vi har till dagisparken och ser….ingen. De är inte där! De har gått in! Deras termometer visade -15 och då går de in. Min visade -14 och då är de ute, med jacka, utebyxor, yllesockor, vinterstövlar, ylleoverall, yllemössa, yllevantar, fleece, mössa och vanliga vantar. Går de hundra metrarna till dagis. Går in. Klär av dem jacka, utebyxor, mössa, vantar, ylleoverall, yllevantar, yllemössa, yllesockor, fleece, stövlar. Går hem. funderar på att bli nudist!

One thought on “Vinterkläder

  1. Ha ha ha, det är ju så hemskt alltså!! Och mängden kläder, jag kommer ju inte ens ihåg vad barnen har på sig där under när man äntligen är klar, man bara hoppas att de inte skall frysa alltför mycket…

Kommentera

