Skalor.

Jag räknar ord när jag skriver. Det har jag berättat förr. Min dagliga kvot skall fyllas. Men det har jag inte kunnat göra denna vecka. För att skriva böcker med en sjuk 6 åring hemma det går nästan inte. Men det gör inget för nu behöver jag inte skriva mer. Behöver inte livnära mig som författare. Jag har nämligen blivit forskare. Medicinsk forskare. Jepp, bara så där. Och efter tre dagars forskande är jag nu redo att presentera mina slutsatser. Here goes!

Det finns idag olika sorters skalor som man använder för att mäta smärta inom sjukvården. Vissa använder VAS-skalan eller Visuell Analog Skala ( Huskisson 1974) andra använder Mankoskis skala. (googla då, så lär ni er något) och dessa skalor är säkert användbara på vuxna men eftersom man själv skall uppskatta sin smärta på de här skalorna går de inte att använda på barn. Kommer ju att få fulla poäng varje gång. – Ni vet man frågar 4-åringen som har fått en pytteliten sticka, – Gör det jätteont? – JAAAAAAAAAAAA BUHUUUUUUUUUUUUUU! Vilket är ungefär samma svar man får när de har brutit benet, på flera ställen. Det finns liksom bara on eller off när det gäller barns smärta. Därför har jag nu tagit fram en egen skala som objektivt bedömer ett barns smärta. Ödmjukt har döpt den till Tinkas Smärtskala eller TSS. Och den går ut på att räkna sekunder. Närmare bestämt sekunder det tar från det att barnet slår sig tills skriket kommer. Längden på den tysta stunden, ni vet när ungen fyller lungorna med luft för avgrundsvrålet, står nämligen i direkt korrelation till skadans allvar och därmed graden av smärta.

Så barnen leker, du viker en tvätt, då hör du DUNS från barnens rum. Börja omedelbart räkna, ett….två…tre.. VRÅÅÅÅÅÅÅL! Precis som man räknar när man ser en blixt för att se hur långt borta åskan är ni vet. Sedan när vrålet kommer kan du avläsa resultatet på skalan nedan. (skriv ut och sätt på kylskåpet eller tvättmaskinen).

Från Duns till Vrål 1 sekund: Ingen fara, fortsätt vika tvätten.
Från Duns till Vrål 2 sekunder: Ingen fara, ropa – Hur gick det? och fortsätt vika tvätten.
Från Duns till Vrål 3 sekunder: Fortfarande ingen fara, ropa, – Oj oj, hur gick det jag  blåser lite härifrån, fortsätt vika tvätten.
Från Duns till Vrål 4 sekunder: Gå in och titta, blås lite. Trösta.
Från Duns till Vrål 5 sekunder: Skynda dig in och titta. Trösta. Måste kanske plåstras.
Från Duns till Vrål 6 sekunder: Spring in och titta. Be barnet böja på armar och ben.
Från Duns till Vrål 7 sekunder: Rusa in och titta. Ta med något från tvätthögen att lägga som tryckförband.
Från Duns till Vrål 8 sekunder: Flyg in och titta. Lägg barnet på golvet och kolla efter synliga skador. Be syskonet berätta vad som hänt!
Från Duns till Vrål 9 sekunder: Ring 112!
Från Duns till Vrål 10 sekunder eller mer: Be till gud att du aldrig kommer hit!

Kära utdelare av forskarstipendiepengar, ni kan kontakta mig per mail!

One thought on “Skalor.

  1. Ping: Det här med tid. | bliforfattare

Kommentera

