En annan värld.

Jag älskar att läsa. Jag älskar känslan av att förflyttas till en annan värld, att kunna ta del av en annan verklighet utan att lämna ditt hem. För jag går verkligen in i böcker när jag läser. Så att jag ibland har svårt att komma ur en känsla eller en viss sinnesstämning när jag slutar läsa. En liten stund är jag ännu kvar i det där andra. Det där fiktiva. Och det är faktiskt likadant när jag skriver. Ibland är jag så inne i min text att jag liksom glömmer bort vad som är verkligt och vad som är påhittat. Jag kan gå omkring och vara ledsen en hel kväll bara för att jag har skrivit något sorgligt på dagen. Jag måste verkligen anstränga mig ibland för att skaka av mig det påhittade. Anstränga mig för att inte leva i en annan värld.

Och så kommer det dagar då jag tänker att jag kanske ändå gör det. Lever någon helt annanstans än mina barn. Eller kanske mer så att de lever i en annan värld än min. Igår vandrade femåriga sonen omkring som en osalig ande i köket när jag lagade mat, ni vet så där som bara ett hungrigt barn kan.

– Näl äl det maaaat? frågade han för tusende gången och tittade hoppfullt på spisen.

– Snart och snabbare om du inte springer mig i fötterna hela tiden, sa jag och försökte få honom att duka bordet. Det ville han inte. Istället fortsatte han sitt planlösa snurrande.

– Jag har tlååååkigt, sa han och jag bad honom ta fram servetter.

Han hasade sig fram till servettlådan som en skadskjuten ål och när han skulle böja sig ner för att öppna lådan fastnade hans blick på något som stod på köksbänken. Han spärrade upp ögonen. Ställde sig spikrak upp.

– TITTA MAMMA, DÄL ÄL MASSA FLUKT!! Utbrast han som om ett blinkande UFO precis hade tagit sig in genom fönstret och landat på vår köksbänk.

Han hade hittat vårt fruktfat. Vi kan kalla honom Sherlock Holmes. För det var inte så illa hittat. Jag menar det var ju ganska väl gömt där mitt på köksbänken i vårt inte alls så stora kök. Och jag menar det har ju bara stått där på samma plats på köksbänken sedan vi flyttade tillbaka från Göteborg. Det var för två och ett halvt år sedan. Två och ett halvt år sedan jag första gången ställde fatet där och fyllde det med frukt. Frukt som det har varit fyllt av varje dag sedan dess. Frukt som han får serverad varje morgon till frukost. Frukt som jag skär upp till honom varje kväll vid kvällsmålet. Två och ett halvt år. Igår hittade han det.

Jag undrar vilken värld han bor i?

One thought on “En annan värld.

  1. I den manliga världen…… Kommer du ihåg mitt bokexperiment här hemma hos oss? Boken som låg i 4 dagar bredvid hans köksstol…… = ) H. Nilla

Kommentera

