Nya ord.

Ibland när jag skriver stöter jag på uttryck som jag inte längre vet hur de skall användas. Saker som jag inte vet hur jag skall gestalta. Till exempel hur skriver man i en text att någon svarar i telefon? Ja, förutom då att man skriver att hon svarade i telefon förstår? Ni vet förr skrev man: Hon stirrade på telefonen, med darrande händer lyfte hon luren….
Men nu? Man lyfter ju inte luren längre? Det finns ju inte ens en lur. Så vad gör hon med sina darrande händer? Trycker hon på den gröna knappen? Svajpar hon på svarsraden? Tekniken utvecklas fortare än språket. Det saknas ord. Ord som vi nu har rätt att hitta på. Fritt tillföra till Svenska Akademins Ordlista. Och alla har inte ens med teknik att göra. Vissa är bara ord som har saknats i det svenska språket redan länge. Så de får man hitta på. Alla familjer har sina egna. Egna ord som de använder utan tanke på att en utomstående inte förstår dem. Här är några från vår lista:

1. Tysträdd – Rädd för en alltför stor tystnad. Oftast vid läggdags när allt blir stilla. Rädd för allt det utrymme som borde fyllas med ord, med prat, med ljud. Rädd för vad som kan finnas i den tystnaden. Jämför mörkrädd. ex Mamma, jag kan inte sova för jag är så tysträdd.

2. Parka – verb; i betydelsen hänga i lekparken. Exempel: Parkar ni idag efter dagis?

3. Springckla – verb. Sportgren utövad av småbarnsföräldrar som måste hitta tiden och möjligheten att löpträna. Den vuxna springer, barnet cyklar.

4. Fickla – verb. Lysa med en ficklampa. Ex, om du släcker taklampan så ficklar jag.

5. Bagostund- Spa för våra barn. De badar, mannen eller jag sitter på golvet bredvid och läser en saga. Deras ultimata lyx.

Vi har många fler. Vilka är era?

 

6 thoughts on “Nya ord.

  1. Vår favorit här hemma som har hängt med några år är:
    Kapitla – där vi lägger bokmärket när vi läst klart i kvällens bok

  2. Hos oss har vi en del matrelaterade ord som uppfunnits för att få en kräsen unge att äta. Tex bamsebönor, dunderhonungsmoothie och smaskismaskigröt. 😄

Kommentera

