Påsk.

Jag skriver nu på en bok som inte alls hör till serien de två tidigare böckerna ingår i. Det är något helt nytt, något helt annat och det känns väldigt roligt. Kravlöst. Lite som den första boken jag skrev. När ingen visste att jag gjorde det. När jag inte visste om jag någonsin skulle få den utgiven. Då var det ingen  som hade förväntningar på den. Ingen som frågade när den skulle bli klar. Ingen som väntade på den. Nu känns det så igen. Jag skriver i egen takt, utan några som helst förväntningar. Fullständigt kravlöst! Precis som det skall vara när det är som bäst.

Egentligen precis som påsken. För det måste ju vara den skönaste av alla högtider, den lättaste av alla helger. Fullständigt kravlös, innehållandes massor av choklad! Det blir väl inte bättre än så.

För på påsken förväntar man sig inget alls av vädret som man gör på midsommaren. Det måste inte vara sol för man kommer ändå inte att äta ute. Traditionerna är inte lika viktiga och huggna i sten som på som julen. Barnen behöver inte tindra med ögonen för julklappar som kanske blir rätt, kanske inte. De vet vad de får, påskägg är påskägg och så länge de är av choklad är allt frid och fröjd. Förväntningarna på en fantastik kväll är inte lika höga som nyår.

På påsken får man göra lite som man vill. Ändra från år till år. Åka bort, stanna hemma, fara till landet. Åka skidor något år, njuta av solen något år. Fira med familj eller kompisar eller ingen alls. Man får äta lite fisk och lite lamm och massa påskägg men i vilken form man äter det är valfritt. Det finns inga rätter man alltid har ätit, det finns inga måsten. Allt är lite virrigt, totalt kravlöst. För när man firar någons död och uppståndelse med chokladägg värpta av en hare och häxor som flyger till Blåkulla med en katt på kvasten, då har man liksom inte rätt att ställa några krav. Det förstår man väl.

I år firar i påsk på landet. Jag kommer att köpa massor av påskägg som barnen i misstag kommer att se i bilen men sedan lyckligt förtränga och stenhårt tro på att påskharen verkligen hade gömt dem. Vi kommer att bada bastu och läsa böcker och spana efter påskhäxor som barnen otroligt nog kommer att se och vi kommer att äta massor av påskägg och middagar med mina föräldrar och så kommer mannen och jag att springa lite och så kommer vi att spela Trivial Pursuit och fiska i regnet och äta lite mera påskägg (för alla vet att kalorier som finns i påskägg fastnar inte, det är del av magin) och jag kommer att elda i vedspisen på morgnarna och dricka mitt kaffe hur länge som helst och barnen kommer att gå i pyjamas fram till lunch och det gör inget för för vi har inte bråttom någonstans. Vi har inget som måste göras. Vi har inga krav. För nej, jag kommer inte att skriva. Jag kommer inte att läsa mitt manus eller blogga. Jag kommer inte att göra något alls.

För det är Påsk. Och påsken är fullständigt kravlös. Precis som den skall vara.

2 thoughts on “Påsk.

Kommentera

