Födelsedag.

Hur vågade du skriva en bok? Den frågan får jag faktiskt ganska ofta. Och jag förstår den. Det är skrämmande att skriva. Inte så där sitta-ensam-i-ett-öde-hus-med-en-galning-i-screammask-utanför-skrämmande för det händer ju som tur inte så jätteofta. Men det är skrämmande att skriva. Därför att det är självutlämnande. Du måste producera något helt själv som du sedan riskerar att misslyckas med. Och det kan vara skrämmande. Om du berättar till alla att du skall skriva en bok men sedan aldrig får den publicerad? Är det ett misslyckande? Om du skriver en bok och den får dåliga recensioner? Är det ett misslyckande? Skulle du då önska att du aldrig hade skrivit boken? Svaret är nej. För det alternativet finns inte. Om du vill bli författare då måste du skriva. Något annat alternativ finns inte. Du skriver. Och ibland blir det bra och ibland blir det inte så bra men du skriver i alla fall för du är författare.

I lördags firade vi min födelsedag. (Och ingen panik nu om ni inte har hunnit fixa min present än, lugn bara lugn  min riktiga dag är först i morgon men då är mannen på resa så vi firade den i lördags, men ni har gott om tid att gratulera mig och uppvakta mig i morgon!)

Och jag fick fin, fin födelsedagsfrukost och pussar och paket och solen sken och vi åt middag hos min syster på kvällen och vi drack champagne och åt tårta och allt var underbart för jag älskar att fylla år. Jag gör verkligen det. Jag älskar att få paket och bli firad och sjungen för! Jag älskar att ha födelsedag. Trots att jag i år fyller något så patetiskt som 39 år! Smaka på det! 39 år! Vad är det liksom! Inte alls ung längre. Verkligen inte. Men ännu inte the big 4 0 att fira. Ingen stor fest eller mid life kriser. Bara 39 år. Lite så där ingenting. Som en tisdag i november. Som fiskpinnar och pulvermos. Som en nopprig och urtvättad t-shirt från HM. Patetiskt!

Men ändå. Jag fyller år. Och det är alltid roligt. Alltid. Oberoende vad du fyller. Oberoende vem du firar med. Oberoende vad du gör. Vet ni varför? Ja, för att alternativet är ju rätt trist! Eller hur?

Och dessutom får man dricka champagne och öppna paket och det är ju faktiskt jätteroligt! 39 år eller inte!

 

4 thoughts on “Födelsedag.

  1. Grattis på födelsedagen! Har läst din blogg i lite över en månad nu. Blir alltid lika glad när du postar ett nytt inlägg, härligt inspirerande!

Kommentera

