Dialog.

Att skriva dialog i text är ganska svårt. Det är en konstant avvägning av vad du skall ta med och vad du skall lämna bort. Tag ett telefonsamtal till exempel. I böcker går alla människor direkt rakt på sak. Det gör man inte i verkligheten. Men man kan inte skriva en dialog så som den skulle låta i det verkliga livet, inte om inte hela boken skulle vara full av fullständigt ovidkommande saker. I böcker låter ett telefonsamtal så här:

Hon hörde telefon i väskan, tre hela signaler hann gå fram innan hon fick upp den. Hon såg numret på displayen. Men ängslan i rösten svarade hon. rösten i andra ändan speglade hennes rädsla:

– Det har kommit. Det har kommit nu.

Och hon förstod…..

Se? Så går det ju inte till i verkligheten. I verkligheten låter det så här:

– Hallå?

– Hej det är jag. Var är du?

– Va? Vänta jag är i en hiss, dålig täckning. Vänta.

– Hallå, nå nu har jag stigit ur. Alltså jag är här och provar dom där byxorna jag hade tänkt köpa till fredag men dom har ju fan inte min storlek. Vad gör du?

– Jag är i bilen, måste före Felix till tandläkaren, fatta att dom ringde från skolan och han hade ju för helvete slagit ut en tand. Argh och vet du vad det kostar att fixa den?? Men har dom inte din storlek?? Vaddå!! Vad tänker du då ha på dig? Vänta kommer en polisbil…. HÖR DU MIG? JAG LA NER DIG I KNÄT!

– JO JAG HÖR DIG FATTA VEM SOM JUST GICK FÖRBI? HAN WHATTAAAAAA KOMMER DU IHÅG DÅ? DÄR ALLTSÅ VAR DET NU VAR!! HAHAHAAA JAG DÖR!!

– VA? NÄÄÄÄÄ! VAD GÖR HAN DÄR? Ok nu lyfte jag upp dig ingen polisen for förbi. Hur såg han ut? Var han helt skallig?

– Nå joooo. Gammal.

– Hahahaa! Men alltså jag ringer för fatta nu har det kommit!!! Nu har det kommit! Beslutet!!

– VA? NÄÄÄÄÄ! NÅÅÅÅ??? HJÄLP!!!

Och hon förstod….

Ja ni förstår! Så kan man ju inte skriva alla dialoger i en bok. För det är ju inte så vackert. Inte så stilrent, inte så dramatiskt. Men det är ju så det låter. det är så verkligheten ser ut. Förutom med dem du har känt allra längst. Då låter det ännu märkligare. Ännu mindre lämpat för text. Med kompisarna som du har satt i sandlådan med när du var liten, med kompisarna som du började första klass med, fnittrade med, cyklade med, dansade med, med kompisarna du växte upp med, drack din första öl med, delade dina hjärtesorger med, skrattade med, sörjde med, gladdes med. Med kompisarna du fortfarande skrattar med. Med kompisarna som känner dig bättre än du gör dig själv. Med mina dem var jag i Oslo i helgen. Vi pratade nonstop i 48 timmar. Och det lät ungefär så här:

-Rulla. Rulla Rollo!

– HAHAHAHAAAAAA!!!,
Vi skrattar så tårarna rinner!

– Skall vi ta ett glas rosé?

– Jo många!

– Torrju. C. G.

– HAHAHAAAAAAA!!!
Vi skrattar så tårarna rinner!

– Kaffe, måst få en kaffe!

– Jooo och champpis!

– Mörda inte kompisen.

– HAHAHHAAAAAA,
Vi skrattar så tårarna rinner!

Ord fullständigt utan betydelse för någon annan. Lösryckta, spretiga meningar. Ord utslängda till synes helt på måfå. Ändå skrattar vi så vi gråter. Skrattar under de här två dagarna mer än vi har gjort det senaste halvåret. För att för oss betyder det något. De där orden. Vi vet vad de betyder. För vi var där när det hände. Tillsammans, tio år sedan, 20 år sedan, 30 år sedan, alldeles snart 40 år sedan. Och då har man sådana ord. Då har man en hel livstid med sådana ord. Ord som kan slängas ut lite när som helst och berättar en hel historia i ett enda andetag. Upplevelser som man delar som aldrig behöver beskrivas, förklaras, bara kan återupplevas tillsammans. Utan att någon annan skulle förstå. För de var inte där!

Ord som betyder så mycket mer. Ord som betyder vänskap. Livslång vänskap. In good times and in bad.

Jag hoppas att ni alla har någon att dela sådana ord med! För de kan inte skrivas. Skall inte skrivas. De kan bara upplevas.

 

 

One thought on “Dialog.

  1. Ping: Röd tråd. | bliforfattare

Kommentera

