Att vinterbada!

När man skriver böcker måste man skriva sådana som man själv skulle tycka om att läsa, Det går liksom inte att ge sig in på en genre som kanske är väldigt populär just nu men som man själv inte läser. Då kommer du inte att skriva en hel bok. Då kommer du aldrig att få flyt i din text. För när du skriver så måste du få lust att veta vad som kommer att hända, hur det kommer att gå. Annars kommer du aldrig orka skriva hela boken klart. Jag till exempel skulle gärna skriva en Fantasybok. Jättegärna! Bara för att de just nu är väldigt pop. Och så jag tänker ibland att jag testar. Bara skriver en och så säljs den i miljoner exemplar och så kan jag få en köksö med marmorskiva och resa till Maldiverna. Men det går inte. Det går aldrig. För jag tycker det Fantasy är så tråååkigt. För Fantasy är inte jag. Och en marmorskiva till köksön är inte tillräcklig motivation för att få en hel bok skriven. Så är det bara. Inte hur mycket jag än skulle villa.

Lite som jag alltid har tänkt att jag skulle villa vara en person som vinterbadar. Bara för att jag har fått för mig att det skulle vara så skönt. Så fantastiskt uppiggande och renande. Men det är bara något jag tror. För jag vet inte. Jag har aldrig vågat mig i vattnet när det är kallt. Och då har jag ändå prövat. Modigt gått ner till stranden på senhösten eller vintern. Fast besluten att ta mig ett dopp.Men det går inte. För det är ju så jääääääkla kallt! Det är ju det som är problemet med vinterbadande. Att det är just vinter! Och då är det ju så kaaaallllttt! Och så doppar jag en liten tå i vattnet och fryser hela vägen in i benmärgen och rusar upp till huset igen och virar in mig i fleecefiltar och inser ännu en gång att vinterbadning nog inte är något för mig. Inte än i alla fall. Men kanske en vacker dag. När jag är en gammal tant. Kanske av den lite rundare sorten så att jag har lite isolering. Då skall jag bli en sådan. Som promenerar ner till stranden iklädd min badrock varje morgon och jag skall inte bry mig om att folk tittar på mig på gatan för då skall jag vara så gammal att jag skall ha insett att vad andra tror inte spelar någon helst roll. Och så skall jag lämna badrocken på stranden och ställa mig i vattenbrynet i morgonsolen och titta ut över havet och så skall jag utan den minsta tvekan sakta gå i och simma in i solbryggan som glittrar över vattnet och så skall min måndagsmorgon vara ren och klar och alldeles lugn och min hela vecka alldeles perfekt. För jag har vinterbadat och då kan ju inget vara så stressigt egentligen.

Då skall jag vara en sådan tant. När jag blir gammal. En vinterbadare. En som hon som jag såg idag när jag var på en löptur på morgonen. Och solen hade just gått upp och det var bara 3 grader och luften var kall och klar och doftade vinter. Och jag tog rundan nere vid vattnet och såg det här:image-111

image-110

image-112

Kära lilla tant. Jag vet inte vem du är och jag ber om ursäkt att jag fotograferade dig så här i smyg. Men alla ni andra, håll med att det ser härligt ut!

Bara det inte skulle vara så förbannat kallt!

 

One thought on “Att vinterbada!

  1. Häftigt ! Trots att tanten inte var så liten som du påstår. Hon hade nog isolering, som du kallar det. Men hon kanske inte har nån köksö.
    Vinterbad e ju bara en fråga om beslut 😊

Kommentera

