Snällhet.


Så hände det igen. Det som inte får hända. Det som är så fruktansvärt hemskt och ogreppbart. Det som har hänt för många gånger nu. Det som gör en så rädd och ledsen och arg. Bilder på folk som flyr när dammet lägger sig efter bomberna. Bilder på de som inte längre kan fly. Och det är blod och ren skräck och ofattbar sorg. Och vi tittar på bilderna och lyssnar på rapporterna från Bryssel och på Facebook ställer vi frågan:

– Vad är det för värld vi lever i?

För när man ser bilderna som kablas ut från Bryssel så kan man tänka att det är en ond värld. En skräckinjagande värld. En otrygg värld. En värld full av bomber och blod och hat. Och barnen ser och barnen hör och vid frukosten frågar barnen:

– Mamma, varför gör de så? Mamma, kan det hända här?

Och jag har inget svar. För jag vet inte varför de gör så. Jag kan inte förstå. Och hur mycket jag än vill så kan jag inte säga att Nej, det kan inte hända här. För det kan det. Och jag försöker och jag svamlar och jag harklar mig och jag  förklarar att det finns dumma människor och så tittar sonen på mig och ställer en fråga som jag kan svara på:

– Men mamma, är alla människor dumma?

Jag sätter mig framför honom och kupar mina händer runt hans mjuka kinder när jag svarar honom. Och jag svamlar inte och jag harklar mig inte för det här vet jag.

– Nej hjärtat, alla människor är inte dumma. Du är snäll och jag är snäll. Och alla de vi känner är snälla. Och alla de som alla de känner är snälla. För de allra, allra flesta människor i världen är snälla.

För så är det. De allra, allra flesta människor är snälla. För mitt bland bilderna på all förödelse kommer också bilderna på alla de som hjälpte till. Bilderna på dem som inte sprang utan valde att vända om och bära, hjälpa, rädda liv. Rädda liv på människor de inte kände. Utan att veta om det fanns ännu en bomb. Utan att veta om det skulle smälla ännu en gång. Och på samma gång som de där självmordsbombarna tryckte på sina utlösare så fanns det 7 miljarder andra människor i vår värld som inte gjorde det. Människor som bryr sig, som älskar, som gråter över förödelsen, som hjälper till. Människor som är snälla. Människor som utgör den här världen. För den där frågan som vi ställde på Facebook, om vad det är för värld vi lever i. Den har samma svar som frågan sonen ställde.

Det är vår värld vi lever i. Min och din. Våra barns. Och det är en vacker värld. Det är en snäll värld. Där fruktansvärda saker händer ibland. Och ändå fortsätter folk att älska och att skratta och att sjunga och att plantera blommor. Ändå fortsätter människor att vara snälla. För det måste vi göra. För att behålla världen som vår. För att inte ge upp den till hatet och ondskan.

Så jag säger till sonen att han alltid skall vara snäll. Mot dem han känner och mot dem han inte känner. Mot dem han tycker om och mot dem han inte tycker om. Precis som vi andra skall vara det. Snälla. Mot dem vi känner och mot dem vi inte gör. Mot familj och vänner. Mot kolleger. Mot den främmande kvinnan på bussen. Mot alla dem som flyr samma bomber som small i Bryssel. Mot oss själva. För det kanske inte är så mycket men ändå måste vi vara det. Så att små ringar av snällhet sprider sig runt om oss. Från oss och utåt. Så att de blir fler och fler. Så att de stöter ihop med andras ringar av snällhet och blir större. För när allt är sagt och gjort så är det allt som räknas. Att vara snäll.

För snällhet gör inte det fruktansvärda ogjort. Det tröstar inte dem som har förlorat en älskad. Men det kanske hjälper lite för att behålla den här världen som vår. För att göra världen till en lite vackrare plats. Och för att någonstans måste det börja. Så varför inte med oss?

Nästa vecka skall körsbärsträden blomma här i Japan och alla stora träd kommer att färga hela landet rosa! Och det kommer att vara hänförande och storslaget. Men det måste börja någonstans! Och det är de minsta körsbärsträden som blommar först.

image

Världen är en vacker plats! Låt oss inte glömma det!

 

 

One thought on “Snällhet.

Kommentera

