Jag har tappat något.

Min största skräck när jag skriver är att något skall hända med min dator och så skall alla mina fina sidor bara försvinna ut i någotslags cyber gravgård dit gamla wordfiler går för att dö. Och dit äger ingen människa tillträde och därför kan man aldrig hitta de förlorade dokumenten igen. Och det spelar ingen roll att folk säger att det är du som styr över datorerna och att det är ju bara att ta en säkerhetskopia jag är ändå fullständigt övertygad om att datorer egentligen är levande och ligger där så oskyldigt på ditt skrivbord och planerar det totala haveriet där alla dina dokument går förlorade.

Så är det! Och jag tycker inte om att förlora saker! Jag tycker inte om att tappa bort något. Och nu har det hänt! Jag har tappat något! Något stort. Något som jag behövde!

JAG HAR TAPPAT MAJ MÅNAD!!

Bara så där! Spårlöst försvunnen innan den ens kom. För hur kan det vara sommar när jag inte har packat undan skidkläderna än? Hur kan det vara skolavslutningar och sommarlov när jag fortfarande håller på att lära mig barnens läseordning? Hur är det möjligt att vi som kom till Japan igår redan har varit här i fem hela månader? Hur kan det just vara juni när det ännu i morse var april?

Och hur kan äppelträden redan ha blommat ut där hemma jag inte ens har sett dem?

Älskade maj kom tillbaka, jag menade inte att ignorera dig, jag hann bara inte med!

5 thoughts on “Jag har tappat något.

  1. Tack för din trevliga blogg som jag nyligen hittade, via en annan blogg. Och finlandssvensk är du också, heja!
    Beträffande datorer delar jag helt din åsikt: de lever i högsta grad sitt eget liv. Eller så spökar det, för plötsligt en morgon när jag satte på datorn hade jag fått Windows 10 installerat! Detta efter att gång på gång på gång ha avvärjt Microsofts erbjudanden. I lokalbladet läste jag sedan att samma sak hänt många andra. Visst, det ploppade upp flera sidor med Användarvillkor som man skulle godkänna, och jag var så förbluffad så jag godkände dem. Om jag inte hade gjort det, så … ja vad? Skulle Windows 10 ha sugits tillbaka ut i rymden då? Vem vet. Nu har jag antagligen gett Microsoft lov att göra en massa saker med min dator, har ingen aning. Bara att vänta på kommande spökerier.
    Det är så intressant att läsa om ert liv och leverne i Japan. Får du tag i svenska böcker där eller läser du e-böcker? Vad läser du just nu?
    Lycka till med författandet, jag önskar dig skrivglädje.

    • Tack och vad roligt att du har hittat hit!
      På grund av min misstro mot datorer så har jag ännu inte börjat läsa e-böcker =) så min bokleverans går via min mamma som skickar böcker jag beställer på adlibris till mig.
      Fast ju nu läser jag en bok som jag fick av en kompis som kom på besök och hämtade en hel hög med böcker. Italienska skor av Henning Mankell, har kommit halvvägs och måste säga att jag tycker om den. Har faktiskt otroligt nog aldrig läst någon av hans böcker tidigare så det var ju på tiden!

      Hoppas du får läsa många böcker i sommar!

  2. Hahaha! Håller med både Dig och Christer; vad är det för skumt som händer, månader och år bara försvinner utan att man får uppleva dem, eller? Dystert stirrar jag på julkartongerna som står kvar i vardagsrummet…där får de väl stå för det är väl december nästa månad??

Kommentera

