Att leva med en 40 årig rumpa.

Det går lååååångsamt idag. Väääääldigt långsamt. Och jag skulle så gärna villa skylla på vädret eller någon lämplig förkylning eller oväntat besök. Men nej, det kan jag inte. Det går långsamt därför att jag nu är 40 år gammal. Och när man är 40 år gammal kan man tydligen inte gå på fest både på fredag och lördag och sedan förvänta sig att få överhuvudtaget något som helst gjort på måndag. Det har jag nu insett.

Förr kunde jag det. Herregyyyyd förr kunde man börja på torsdag och glatt festa sig hela vägen till söndag morgon utan att varken gå under eller för den delen upp i vikt! Javisst, man kanske kände sig lite sliten söndag förmiddag men det var inget man inte kunde bota med en god pizza och film liksom. Och varför inte en öl till det man började ju faktiskt känna sig lite törstig redan. Och ja, man kanske såg en pytteliten cellulit på ens 20 åriga rumpa och man bara oj jag måste visst promenera ett varv runt kvarteret innan jag klämmer i mig den fotbollsplans stora pizzan så ploff bara så var celluliten borta och rumpan igen 20 år gammal.

Det är den inte längre. 20 år gammal.  Rumpan. Nu är den plötsligt 40 år och en 40 årig rumpa är liksom inget man skojar bort bara så där. Nej, ni ser en 40 årig rumpa på en 40 årig kropp med ett 40 årig huvud det är verkligen inget att skämta om. Ett huvud som tror att man kan gå på kräftskiva på fredag och gala middag på lördag och sedan faktiskt få något gjort på måndag!

HA! Those were the days säger jag bara när jag kravlar mig upp ur sängen och försöker bända upp ögonlocken så att jag kanske kunde komma ihåg vad det är meningen att jag skall laga till frukost till mina barn. Eller ens komma ihåg vad de nämnda barnen heter. Dimman är ogenomtränglig. Och då drack jag bara några glas vin per kväll. Inget shottande i någon obskyr bar på morgontimmarna, inget halsande ur någon udda flaska. Några glas vin, några glas champagne och priset jag betalar är skyhögt.

Och ändå är det inte förrän jag går in i badrummet jag inser hur högt det verkligen är. För i badrummet finns en spegel och tammetusan om inte varje droppe av varje kalori i det där vinet har satt sig på min rumpa under natten. Fastlimmat som cement sitter det där för evigheternas evighet och inte ens en promenad runt hela jäkla jordklotet kommer att rubba det. För så är det.

Din 20 åriga rumpa var gjord av teflon. Din 40 åriga rumpa har blivit magnetisk.

Så magnetiskt att det räcker med att gå förbi hyllan med choklad i affären en enda gång och TJONG bara så sugs kalorierna från de ännu inpackade chokladplattorna TJOMP rakt på din rumpa som omedelbart blir två storlekar större. Utan att du ens har tittat på chokladen, än mindre haft den hisnande tanken att faktiskt köpa en platta och smaka på den.

Och så tror du att du kan gå ut två kvällar i rad? Utan att betala dyrt!

Ja, det kan man. För oj vad det värt det! För jösses vad roligt man har när man går på fest! Nu när man är 40!

 

2 thoughts on “Att leva med en 40 årig rumpa.

Kommentera

