saker man inte vill tala om vid frukosten.

Det finns ju bra morgnar och så kanske inte så bra.

Imorse satt vi i köket och åt frukost, jag i mina pyjamasbyxor och ett linne. Då tittar dottern på mig och säger plötsligt.

– Mamma, du har jättesmå bröst!

Sonen tittar upp från frukost tallriken, fokuserar sina morgontrötta ögon på mina tydligen väldigt små bröst.

– Ja, det har du verkligen, mamma.

Han nickar till storasyster och fortsätter.

– Inte som XX (min ena kompis) hon har jättestora bröst. Dom hoppar när hon springer!

Och här någonstans känner jag att jag borde vara pedagogisk och säga något i stil med – Ja, älskling hon har större bröst än jag, alla har olika stora, precis som alla är olika långa och har olika hår. Men jag hinner inte. För mina barn fortsätter.

– Jo, och XX hon har också större än du, mamma! Och XX!

Den andra fyller i. Den här gången med medföljande handrörelser:

– Jooooo och XX som har så här stora!

Klockan är tjugo minuter över 7 på morgonen, jag har inte ens druckit den första klunken av mitt kaffe och det är det här vi skall prata om? Då fortsätter dom:

– Tänk mamma, nästan alla har större bröst än du!

Och det var ju väldigt observant av dem säger jag och antar att strimmor av inte jätteglada tankar lyckas ta sig in i min röst för båda barnen tittar tröstande på mig.

– Men det gör det inget, mamma, för du har stora ben istället!

Idag lämnade jag mina barn på skolgården en halv timme tidigare än vanligt. En halvtimme innan det ringde in!

– Men mamma, varför är vi så tidiga, det är ju ingen här! ropade de efter mig när jag vinkade av dem.

– Ja, ni ser mina stora ben är så snabba när jag inte har något vindmotstånd av mina jättesmå bröst! Hej då, älsklingarna, jag kommer och hämtar er sedan. Kanske!

 

2 thoughts on “saker man inte vill tala om vid frukosten.

Kommentera

