Hjälp mig!

När vi flyttade till Japan tänkte jag att jag skulle ha massor av tid att skriva. Oändliga dagar med oändliga timmar då jag kunde skriva helt ostört, sida efter sida, bok efter bok.

Och det kunde jag kanske göra. Om det inte vore för allt det andra. Viktiga saker. Som till exempel den kinesiska nationaldagen. Som ju måste firas! Om man har en kompis som kommer från Kina. Och det har jag här. Och då hinner man inte skriva några böcker.

För då måste man hänga i hennes kök och laga dumplings och dricka peachlikör om man med man menar att hon lagar dumplings och vi andra dricker peachlikör. Och så måste man äta sig så proppmätt på dumplings och nudlar och bubbletea att man inte kan röra sig för herregyyyyd vad det är gott och så cyklar man efter barnen trots att man har bilen för man hinner hälla i sig ganska mycket peachlikör före skolan slutar om man säger så.

Ja och då förstår ni ju att man inte hinner skriva. Inte ett ord. Och vet ni vad? Den nästa nationaldagen i vårt gäng, det är jag!! Och vad i fridens namn skall jag servera då hade ni tänkt? Karelska piroger? Kokt potatis? Kalakukko? Vaddå?? För vad är Finlands nationalrätt? Jag kan ju inte gärna slänga några Kabanossin på grillen och servera en öl? Eller?

Inte efter det här:

image

image

Hjälp mig!!!!

 

One thought on “Hjälp mig!

  1. Hej!
    Tack för dina trevliga, roliga och tänkvärda blogginlägg!

    Vad är Finlands nationalrätt? frågar du. Där kom du med en verkligt aktuell fråga! Det har pågått en omröstning på webben om saken, sista dagen att rösta var den 30 september. Arrangörerna var inte vem som helst, utan ELO – Stiftelsen för finländsk matkultur och Centralförbundet för lant- och skogsbruksprodukter MTK. Av alla förslag ska juryn nu välja ut tio och sen blir det en ny omröstning. Resultatet blir klart i januari 2017. Så nu vet du vad du ska svara när dina vänner frågar om Finlands nationalrätt: we don’t know yet, but we are voting!

    Mitt förslag var förresten karelsk stek. Karelska piroger funderade jag också på, men är de en ”rätt” i egentlig mening?

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med serveringsförslag, i sht som jag inte vet någonting om vad man kan köpa i matbutikerna i din stad. (Vilken stad bor du i, förresten?) Strömmingslåda lär du inte få ihop där i Japan, men hur vore Janssons frestelse? Det brukar utlänningar gilla, men det är ju inte alls finskt utan bara så svenskt, så svenskt. Men är det nu så noga … Får du tag i knäckebröd att äta till (IKEA?) så blir det rätt bra, tycker jag. Sen kan du bjuda på kokkaffe med vetelängd eller vetebullar till efterrätt (hoppas du kan baka!).

    Hoppas du får tid över till att skriva också.
    Ha det bra.

Kommentera

